Om hälsa

OM HÄLSA 

Vi är idag 9 miljarder människor, vara cirka 2 miljarder är överviktiga och 900 miljoner undernärda och av maten som produceras slängs ca 60 %. Med andra ord används inte jordens resurser speciellt smart. Mycket av det som produceras är inte heller nyttigt för människan utan gemensamt behöver vi aktivt arbeta för hållbarhet och hälsosam mat. Vi löser inte problemen på jorden genom att ge de undernärda mer mat utan vi behöver hitta strukturer och vanor att äta nyttigare och vara långsiktigare för att skapa ett friskare och hälsosammare samhälle. Där FOR HUMAN HEALTH-livsstilen är en av de enklaste och mest kostnadseffektiva lösningarna.

Fler och fler människor vill må bättre och det kommer ständigt nya hälsotips men vad som verkligen fungerar och hur kroppens naturlagar är uppbyggda är det ännu inte många som förstått. Detta vill vi lära ut med FOR HUMAN HEALTH-livsstilen. För att vara frisk, energifylld och lycklig behöver du lära dig att följa naturens lagar och att fokusera på det som ger bestående positiva resultat d v s det som hjälper kroppen att kommunicera rätt. Det är viktigt att lära sig att undvika det som stör kroppen mest men det är minst lika viktigt att börja tillföra det som ger kroppen näring och energi som den kan ta upp och använda. Då får kroppen den motståndskraft och styrka som behövs för att hantera vardagens utmaningar. En frisk kropp kan hantera det mesta men undviker vi att fylla på med bästa tänkbara bränsle och även utsätter oss för det som bryter ner oss åldras vi i förtid.

Nedan har vi sammanfattat de tio viktigaste hälsotipsen för att hålla kroppen ung och stark så länge som möjligt:

1.         Se till att pH-värdet på din morgonurin är över 7,0 för att ha marginalerna på din sida. Du kan uppnå detta med djup avslappnad andning, grönsaker, bär, lätt motion, kärlek eller FRIWAYs BASIC produkt.

2.         Drick cirka 2 liter rent vatten, gärna med högt pH, varje dag för att undvika uttorkning.

3.         Andas djupt och avslappnat och se till att bli riktigt andfådd och gärna lite svettig en gång per dag för att främja din cirkulation och syresättning.

4.         Undvik alla veteprodukter för att slippa inflammatoriska processer och felaktig signaltrafik i kroppen.

5.         Sitt på huk 2 minuter tre gånger om dagen för att förbättra matsmältning, signaltrafik och hållning.

6.         Undvik alla mjölkprodukter, raffinerat socker och griskött som skapar problem i kroppen.

7.         Träna konditionen med t ex cykling, jogging eller simning 30 minuter varje dag för att syresätta kroppen.

8.         Ät FRIWAYs livstillskott® för att fylla på dina depåer och ge din kropp vad den behöver för att klara miljöbelastningen i vardagen och hålla sig ung.

BASIC – för att höja ditt pH-värde och kompensera för osund livsstil eller miljö.
FOCUS – för att få i dig nyttiga fettsyror som främjar immunförsvar, intelligens och bygger upp cellväggar, hormoner och nervbanorna i kroppen.
FLOW – för att ge dig vitaminer och mineraler som stöttar kroppens rening (detox).
WELL – för att få i dig livsviktiga salter och mineraler som behövs för att reglera pH-värde, vätskebalans och den elektriska signaltrafiken i kroppen.
GROW – för att få i dig proteiner och aminosyror som bygger upp din kropp och behövs för att signaltrafiken skall kunna fungera.
GLOW – för att bygga upp ditt blod och ge dig extra energi med hjälp av viktiga vitaminer och mineraler som finns i bär och grönt.

9.         Undvik att äta animaliska proteiner som fisk, fågel och kött samtidigt med kolhydrater som ris, pasta och potatis för att främja matsmältningen. Du kan äta animaliska proteiner tillsammans med grönsaker, quinoa och bovete istället.

10.     Gå ner helt i varv eller meditera cirka 10 minuter om dagen och se till att vara avslappnad och sova ordentligt på natten.

Hälsosammare och hållbarare mat!

ANDAS

Syre är livsviktigt för din kropp och en optimal andning är naturlig, avslappnad och djup. Då masserar diafragman dina inre organ vilket hjälper din cirkulation, kommunikation, pH-värde och självläkning.
Andningen fungerar automatiskt men många behöver bli mer medvetna om sin andning och förbättra den.

Det finns en uppsjö andningsövningar enklast är att träna på att förlänga sina in- och utandningar. De vi sett ger bäst resultat är:

1. Andningen skall vara avslappnad och naturlig med en emWave 2 tränar du bäst din andning som hjälper ditt hjärta att styra hjärnan för maximal hälsa och glädje.  

2. Att träna på att förlänga din in- och utandning samtidigt som du fokuserar på ditt hjärta och något kärleksfullt vilket skapar inre harmoni i kroppen. Det är bra att kunna andas in på 5 sekunder eller mer och ut under lika lång tid. Denna intervall kan sedan tränas upp och förlängas.

2. Andningsövningen från yoga    1  *  4  *  2 kan också ge bra resultat-   Andas in genom näsan i en tidsenhet, håll andan i 4 och andas ut i 2. Om du till exempel andas in i 4 sekunder, håller du andan i 16 sekunder och andas sedan ut i 8 sekunder. På detta sätt syresätter du kroppen och kan uppleva dig mer fokuserad och koncentrerad.

Andningsövningarna kan med fördel göras 1-3 gånger per dag 2-5 minuter eller längre om du så önskar.


DRICK VATTEN

Din kropp består mestadels av vatten som är en viktig förutsättning för att hålla dig ren och må bra. De flesta mår bäst av att dricka 2–3 liter rent vatten per dygn. Du bör dricka pH-neutralt eller basiskt vatten, eftersom de flesta människor ofta är försurade.

När du har för lite vatten i kroppen fungerar nervsystemet sämre och du kan bli onödigt trött, skada dig lättare eller få svårare att fokusera på det som är viktigt. Att dricka kaffe, te, läsk och alkohol hjälper inte, utan det stör snarare kroppens vätskebalans och pH-värde.

I Sverige dricker många kranvattnet i tron att det är bra, men de filter som finns får inte bort alla kemikalier, läkemedelsrester och andra skadliga ämnen som finns. V attnet är också klorerat och har ofta gått i gamla rörsystem som förstör vattnet. För att kunna dricka rent vatten kan du behöva installera ett eget filter, men var uppmärksam så att filtret verkligen ger det resultat du önskar. Många filter vi testat har visat sig ta bort välgörande mineraler och spårämnen vilket förstör energin och strukturerna i vattnet.

Vistas du i miljöer med förorenad luft eller har samlat på dig gifter som kemikalier, metaller, bakterier eller virus behöver du dricka mer vatten och samma sak gäller för dem som stressar eller tränar hårt.


TRÄNA

Din hjärna behöver stimulans och din kropp behöver röra sig för att du ska må bra och utvecklas. Träning kan vara både mental och fysisk, och allt som du gör ofta blir du bättre på. De bästa träningsformerna är roliga, varierande och utmanande och de bygger upp dig fysiskt, mentalt och emotionellt.

Du kan träna din hjärna genom att tänka på nya sätt, tänka tvärtom, läsa en artikel eller fördjupa dig i något du är intresserad av, lösa korsord, ställa dig frågan "hur kan andra fått de åsikter och tankar de har?" och utmana dina vanliga tankar, idéer och vanor på andra sätt. Huvudsaken är att du är nyfiken och vill lära dig mer om livet och sanningen.

För att träna fysiskt är det enklast att du börjar med något du tycker är roligt som får dig att vilja motionera ofta. Att spela badminton, fotboll eller innebandy med vänner passar vissa medan andra hellre ger sig ut i naturen, tränar yoga, dansar eller styrketränar. Det viktigaste med träning är att du gör den regelbundet och att du utmanar dig i den riktning du vill utvecklas. Med hjälp av träning kan du bli uthålligare, rörligare, starkare, få mer energi och undvika eller fördröja många så kallade naturliga åldringssymptom.
 

KOST

Den senaste forskningen visar att livsstilen är viktigare än våra gener. Det vill säga kosten påverkar oss enormt mycket och vill du bli friskare, starkare eller piggare kan du inte leva på skräpmat utan du behöver ge din kropp högklassigt bränsle och undvika inlagring av störande ämnen i kroppen genom att låta bli skräpmat, kemikalier och annat som bryter ner kroppen.

Den mat som innehåller mest näring som kroppen kan ta upp är ekologiska grönsaker och bär. Vill du maximera din energinivå för att bli friskare eller kunna prestera bättre skall detta vara grunden i ditt näringsintag.

Det som är viktigast att undvika är kemikalier och samtliga allergener som alla innehåller ämnen som påverkar människokroppens fysiologi negativt. De som är friska och har bra gener kanske inte får någon reaktion men de måste ändå processa allergenerna och ta från kroppens depåer för att hantera dem. De vanligaste allergenerna som skall minimeras och helst uteslutas helt ur kosten är vete, gluten, mjölkprodukter, laktos, citrusfrukter, soja, tomat, majs, kärnfrukter, svamp, ägg, nötter och vitlök.

Det är inte bara viktigt vad du äter utan även hur du kombinerar din mat. Två råvaror som kan vara bra var för sig passar kanske inte ihop. För att din matsmältning skall fungera optimalt skall måltiden vara korrekt sammansatt med råvaror som passar tillsammans och helst skall du äta i en vacker och lugn miljö, gärna tillsammans med vänner. Om du är stressad, irriterad, trött eller äter mat som innehåller allergener, är svårsmält och stör kroppens kommunikation kommer inte matsmältningen kunna fungera optimalt.


RÖD – OINTRESSERAD
Du som unnar dig onyttigheter och inte vill eller orkar förändra din kost. Minska det onyttiga och ät kosttillskott.

Ju mindre godis, chips, alkohol och andra onyttigheter du äter desto bättre kan du må. Att du blir sugen på onyttigheter beror oftast på att du har brister eller att du förknippar viss mat eller dryck med positiva känslor och försöker återskapa dessa med hjälp av det du äter. Vill du bli av med suget på onyttigheter kan du förbättra dina kostvanor och lära dig att skapa de positiva känslor du vill ha med hjälp av träning, musik, meditation eller något annat du uppskattar. Du kanske blir lika glad av din favoritmusik och lite dans hemma som av en påse godis?

Om du nu inte vill förändra din kost, kan du ändå förbättra dina förutsättningar att må bra genom att lägga till kosttillskott. Fettsyror, multivitaminer eller andra vitaminer och mineraler kan vara bra, men vilka just du behöver och kan tillgodogöra dig, kan vara svårt att veta. Den forskning som påvisar att tillskott inte fungerar kan ha rätt då det många gånger kan vara placeboeffekten av ett piller som gör mer nytta än preparatet själv.

Vi kan rekommendera FRIWAYs livstillskott®. De är helt naturliga och innehåller den renaste och bästa maten från jordens alla hörn som satts samman i pulver och pillerform för att ge kroppen det bränsle den behöver.

GLOW innehåller bär och supergreens vilket ger energi och kompenserar för dåligt intag av t ex gröna bladgrönsaker. FLOW innehåller örter som historiskt använts för att stärka kroppens inre organ bland jordens urbefolkningar. GROW är ett ekologiskt proteinpulver som innehåller samtliga aminosyror, med 55 % protein. BASIC kan ätas för att kompensera för ohälsosam kost, hård träning eller stress. WELL är ett naturligt havssalt från urhaven, utvunnet från bergsgrottor innan det fanns föroreningar i havet. Det innehåller mängder av viktiga spårämnen och är upplöst i vatten för att passa matsmältningssystemet fullt ut. De som vill få i sig nyttiga fettsyror kan äta FOCUS som innehåller vegetabiliska ekologiska fettsyror. 

GUL – INTRESSERAD
Du som tänker på vad du äter och ibland unnar dig en festmåltid eller något onyttigt.

Undvik mjölk- och veteprodukter och blanda inte kolhydrater med proteiner.

Du vet antagligen redan vad som är nyttigt, onyttigt och skadligt. Och du vet också att det är bäst att äta naturliga, fullvärdiga produkter som är ekologiskt odlade och i minsta mån processade. Dessutom vet du att det är bra att dricka rent vatten och att undvika läsk, alkohol och kaffe.

Däremot kanske du inte vet att redan när du ser maten på tallriken börjar du producera de enzymer som behövs i matsmältningen. Olika sorters mat behöver olika enzymer och din kropp kan inte producera alla enzymer samtidigt. Viss mat bryts ner bäst i basisk miljö medan annan behöver en kraftig syra för att kunna spjälkas och om du blandar mat felaktigt kan du få gaser eller sätta igång inflammatoriska processer i matsmältningskanalen och övriga kroppen.

Nycklar till förbättrad matsmältning:

Att göra:

Känn dig lycklig, njut, skratta, andas djupt och avslappnat och älska dig själv och dem du möter.

Ät mycket grönsaker och bär, drick rent vatten och njut av maten du äter. Vill du äta frukt gör det på fastande mage, aldrig tillsammans eller efter en måltid eftersom det stör matsmältningen.

Vill du äta kött, fågel eller fisk ät grönsaker eller bär till det. Spannmålsprodukter och andra kolhydrater som ris, pasta och potatis skall inte ätas tillsammans med animaliska livsmedel.

Vill du äta pasta eller ris, ät helst råris och se till att pastan är glutenfri och ät grönsaker till. Då kan din kropp lättare bryta ner och ta till sig det du har ätit.

Undviker du att blanda kolhydrater och proteiner får du mycket lättare att processa och använda dig av det du äter. I vissa av de dieter som idag förekommer t ex LCHF, Atkinson och GI undviks ofta dessa kombinationer, vilket kan ligga till grund för att dieterna nått framgångar.

Att undvika:

Stress, oro, skam, skuld, ytlig andning och andra negativa känslor som stör kroppens metabolism.

Minimera och undvik helst alla mjölk- och veteprodukter. Processad mat som innehåller konsistensgivare, smakförstärkare, socker, margariner och transfetter bör också undvikas.

Intaget av de vanligaste allergenerna skall också minimeras som gluten, laktos, citrusfrukter, soja, tomat, majs, kärnfrukter, svamp, ägg, nötter och vitlök.

Komplettera kosten med kosttillskott om du vill vara säker på att få i dig de vitaminer, mineraler och andra ämnen som just du behöver. Maten idag har inte samma näringsinnehåll som för 50 år sedan dessutom är miljöbelastningen större så för att kunna må så bra som möjligt behövs tillskott. Många gör dock mer skada än nytta, vi rekommenderar därför FRIWAYs produkter som är testade på människokroppen och framtagna för att ge kroppen den näring den behöver.

Produkterna är helt naturliga och innehåller den renaste och bästa maten från jordens alla hörn som satts samman i pulver och pillerform för att ge kroppen bästa tänkbara bränsle.

GRÖN – PERFEKTIONIST
Du som vill äta perfekt för att kunna prestera maximalt, bli frisk från en sjukdom eller må så bra som möjligt i alla situationer.

Det kanske viktigaste om kost står under gul paprika. När du undviker vete, mjölkprodukter, socker och onaturliga kemikalier, äter frukt på fastande mage, dricker tillräckligt med rent vatten och undviker att kombinera animaliska proteiner med kolhydrater som ris och pasta har du kommit långt.

Vill du nå den absoluta toppen och bli ditt bästa jag behöver du nu lära dig att känna eller testa dig själv för att kunna se vilka råvaror och kombinationer din kropp mår bra av. Vi har under åren testat allt vi stött på och sett att det finns en kärna med grundregler som gäller för alla men det finns också undantag och fallgropar beroende på gener, livsstil och belastningar av mikrober. Därför är FOR HUMAN HEALTH-livsstilen individanpassad. Det är ingen ny diet utan en livsstil där du lär dig att leva efter din kropps förmåga att kommunicera och koppla rätt.

Vill du nu vara ditt bästa jag behöver du lära dig att undvika de råvaror och matkombinationer som hindrar kroppen från att ta emot, bearbeta och skicka rätt signaler. Att läsa av kroppens nervsystem är något som gjorts sedan urminnes tider och den senaste forskningen inom neurologin och epigenetiken visar det vi kan se i vår vardag. Vi är olika men vi kan förändra oss och det finns ett läge där människan fungerar som bäst.

Nycklarna för att vara ditt bästa jag är:

1.       Lär dig läsa av ditt eget nervsystem - för att bara äta och använda det som är neutralt eller bra för dig. Vi har haft familjer på KILMANINSTITUTET som lärt sig testa vilket fredagsmys som passar dem. Någon kan äta torkad frukt - andra inte, en annan kan äta chips (ekologisk, med havssalt och solrosolja) – andra inte och en tredje kan bara äta gurkstavar.

2.       Undvik att lita på andra, ta istället reda på din egen sanning, eftersom vi sett att din verklighet kan skilja sig från andras. Ett äpple kan vara okej att äta för någon men det kan ge en allvarlig allergisk reaktion hos en annan.

3.       Om du blir sugen på något som borde vara onyttigt fråga dig om det är ditt eget sug du känner eller om du påverkas av andra alternativt fråga dig om du börjar få det för bra i ditt liv. Är du för älskad, omtyckt, lycklig, frisk eller något annat positivt som får dig att vilja hålla dig själv tillbaka på din gamla nivå. (Charlotte Kilman har i sitt arbete med TUNING® på KILMANINSTITUTET sett att det inte är människors problem som håller dem tillbaka utan snarare oförmågan att hantera framgång och att ha det riktigt bra.)

 

För att kunna nå den absoluta toppen behöver du antagligen komplettera din kost med livstillskott® som är framtagna för att ge kroppen bästa tänkbara näring. 

Lycka till med ett långt, lyckligt och energirikt liv!


VILA

Vila är en viktig del av träningen eftersom det är då du bygger upp dig, men då skall du också ha utmanat din hjärna och kropp före vilan.

Vila är ett tillstånd du kan känna när som helst, till exempel när du åker buss, kör bil, sitter i ett möte eller när du springer. Träna dig på att vila i vardagliga situationer istället för att alltid prestera och hinna med allt och alla. Lär dig att vara bekvämt avslappnad för då presterar du alltid som bäst oavsett vad det gäller.

Det är också viktigt att du sover bra. De flesta människor sover bra när de har varvat ner mentalt och kroppsligt en stund innan de lägger sig och sover i ett mörkt och svalt rum. Lär dig vad du behöver för att sova bra och skapa dessa rutiner och fysiska och mentala förutsättningar för dig själv.

I vilan ger du dig själv tid att känna efter och lyssna på dig själv. Och dialogen med dig själv kan bli den mest givande du har i hela ditt liv!


LIVSTILLSKOTT

Kroppen behöver vitaminer och mineraler för att fungera, men frågan är i vilka former vi skall äta dem.

När våra kunder tidigare frågade oss vilka vitaminer de skulle äta kunde vi aldrig rekommendera något utan de behövde komma till oss och testa vad som var bäst för dem. Detta beror på att alla människor är olika och att både behov och förmåga att tillgodogöra sig skiljer sig enormt.

Vi såg att personer som visste att de hade en brist på något, t ex magnesium, kunde må bäst av att låta bli att börja äta det. Alla brister beror på något och om man bara tillför det som saknas kan man skapa en ännu större obalans än att lösa problemet. Lösningen ligger i att hitta grundorsaken till näringsbristen för att kunna lösa upp och ta bort den.

Har du näringsbrist kan du känna dig trött eller stressad i onödan och framför allt har du lättare att bli sjuk eller skada dig. Den största orsaken till näringsbrister är att vi äter för dåligt i förhållande till vad vi utsätter oss för. Ju större ansträngning och belastning vi utsätter kroppen för desto bättre näring behöver vi och näringen behöver vara naturlig. Artificiellt framställda produkter kan innehålla bra vitaminer på papperet men kroppen kan inte ta upp dem. Vanlig mat är bäst – men då inte vilken mat som helst… som vi beskriver noggrannare i vår gratis Hälsoguide!

Näringsbrister kan också förvärras om vi har mikrober i kroppen i form av virus, bakterier, kemikalier, svamp, parasiter och annat som skapar obalans och tär på kroppens resurser.

I dagens samhälle har vi ökat stressen på våra kroppar med mycket el, avgaser, kemikalier och radiovågor och för att klara av detta räcker det inte längre med vanlig mat utan det behövs tillskott. Vi rekommenderar FRIWAYs livstillskott®. De innehåller den renaste och bästa maten kroppen kan ta upp och använda för att bygga upp sig och stärka immunförsvaret.
 

ALLT ÄR MÖJLIGT

Vet du hur det känns att må riktigt bra? Vet du vad du skall göra för att kunna må bra, vara frisk, stark, lycklig, rik och uppleva att livet är på topp? Vet du alltid vad du skall göra för att få bästa möjliga resultat med minsta möjliga ansträngning? Vet du hur du skall motivera dig till att må bra eller bättre? Vet du alltid vad du vill uppleva och känna?

Du är unik och ingen annan har samma förutsättningar som du. Detta innebär att du har kvaliteter, möjligheter och information som kanske ingen annan har. För att kunna ta vara på detta och utveckla dina bästa sidor behöver du ta hand om dig själv.

Även om alla är olika, finns det likheter i vad alla behöver och mår bra av. Det finns helt enkelt saker som fungerar och saker som inte fungerar, om du vill hålla dig frisk, stark och lycklig. Alla mår bra av kärlek, trygghet, spänning och glädje. Lär du dig att hitta positiva och stärkande vägar att ge dig detta, kan du undvika att söka spänning i att vistas i osunda miljöer eller äta eller dricka saker som förstör för dig.

Bland det viktigaste att tänka på och leva efter, är att du skall ge dig så mycket skratt, kärlek, glädje och positiva upplevelser du kan varje dag. Ju mer bra saker du unnar dig, desto bättre kan du må.

Du har kanske inte kommit på eller hittat allt du kan må bra av än!


INSPIRATION

Vi hoppas att du lever och mår som du vill och att du uppskattar livet med all dess lycka, kärlek, harmoni och utmaningar. Här kan du ladda ner och skriva ut påminnelser om tankesätt som hjälper dig att uppskatta livet, dig själv och din omgivning.

Copyright © 2017 KILMANINSTITUTET AB